La pandèmia ens ha digitalitzat molt i ha facilitat que participem d’activitats lectores que físicament hauríem descartat per falta de temps. Apuntar-se a un club de lectura sempre és un repte perquè et fa dubtar si tindràs prou temps per llegir el llibre o si finalment podràs assistir a la sessió. Però les lectures conjuntes que es fan en línia no suposen aquest compromís i l’anonimat fa que siguis més lliure a l’hora d’implicar-te en la mesura que tu vulguis.
Tinc molt bona experiència de les lectures conjuntes que he organitzat a l’escola i penso que és molt bona iniciativa per organitzar a les biblioteques, esplais o associacions de pares. Molts dels prescriptors de llibres a instagram (coneguts com bookstagramers) també n’organitzen i allà es crea una comunitat de lectors on la majoria són desconeguts. En canvi, si ho proposeu a les famílies de la vostra escola o la vostra classe (a secundària) ho gaudireu més perquè les aportacions les fan lectors que coneixeu i on podeu establir un diàleg entorn al llibre. Ja veureu que després la conversa deriva en altres recomanacions i opinions lectores.
Com el seu nom indica una lectura conjunta té com a finalitat llegir un llibre tots junts. El primer pas serà doncs, triar un llibre. Aquí caldrà que us arrisqueu i penseu una mica en una proposta que pugui arribar a diferents nivells de lectors. Que el llibre no agrada a tothom? Evidentment no agradarà a tothom, no passa res. Moltes vegades hem anat al cine, la pel·li és un pal, i tot i això ens segueix agradant el cinema. Això sí, abans de proposar el llibre sempre parlo amb algun altre professor a veure què li sembla o el faig llegir al meu marit o la meva mare que em funcionen força bé com a conillets d’índies. Si ells s’hi enganxen, llibre vàlid.
Com ho farem?
Un cop tinguem clar el llibre cal donar-ho a conèixer i crear un grup de telegram per a tot els que hi vulguin participar. Fer-ho per telegram és menys invasiu que un grup de whatsapp i el més important, es respecta més la privacitat perquè no es veuen la resta de telèfons.
Tenim llibre triat i un canal per comentar la lectura on la gent es va afegint. Proposarem la data d’inici de la lectura i quants capítols cal llegir cada dia. El més aconsellable és deixar una setmana de temps perquè la gent pugui anar a comprar el llibre o demanar-lo a la seva biblioteca. Farem un calendari lector i això ens servirà de pauta i farà que tothom vagi més o menys al mateix ritme. Després tindrem gent que s’avança o s’endarrereix però al canal sí que cal respectar aquest calendari i només comentar els capítols que toquin cada dia perquè així eviteu que la gent faci spoilers.
Anirem dinamitzant la conversa. Sempre es busquen frases del llibre que valgui la pena comentar i després àmbits d’interès que puguin generar debat. Podem parlar dels personatges, escenes que ens han cridat l’atenció, diàlegs. Les vostres aportacions serveixen per animar a tots els lectors a intervenir. Hi haurà algun tímid que mai dirà res i sempre hi ha el lector aplicat que participa molt i a diari. Ja veieu que la vida virtual és com la real, en les trobades presencials també passa que hi ha gent més reservada i d’altra més activa. També farem preguntes més deslligades del llibre però que sempre generen molta participació.
Per exemple vam llegir “Nosaltres en la nit” i el grup va parlar molt sobre quin és el moment del dia on et sents més sol. Realment són les nits les que costen de passar? Patim més a la nit? Aquí tothom es va implicar i es va fer seva la necessitat dels protagonistes de dormir acompanyats. Us recomano molt que tothom pugui escriure al canal en la llengua que vulgui (català o castellà) encara que veureu que la gent gran sempre pateix perquè farà faltes en català. Deixeu clar que no passa res, que el més important és poder parlar del llibre, deixar-se anar, aportar les seves sensacions i anar llegint les opinions dels altres.
Quan arribi el darrer dia de la lectura conjunta demanarem conclusions, opinions personals o recomanacions lectores. Si us animeu a desvirtualitzar-vos organitzeu una trobada final presencial o virtual. Allà us poseu cara i si podeu convidar a algú a parlar del llibre (algun professor, bibliotecari, algú de l’editorial o fins i tot l’autor) encara serà més complet. Tot això ja són extres, la versió premium de la lectura conjunta. Però quedeu-vos amb la idea que l’únic que cal fer és llegir i comentar.
Com organitzo la lectura conjunta
- Triar el llibre i donar a conèixer l’activitat (xarxes socials, pàgina web, mail)
- Crear un canal de telegram i convidar als participants amb un link. Telegram és poc invasiu i els telèfons de la resta de lectors no són visibles.
- Us preguntaran molt com funciona perquè no han participat mai en lectures conjuntes. Heu de dir que és molt fàcil, només s’ha de llegir i comentar lliurement quan es vulgui a través del canal.
- Fixar la data d’inici de la lectura i deixar un temps per a que els lectors puguin aconseguir el llibre.
- Definir un calendari de lectura amb els capítols que cal llegir cada dia. Cada lector pot llegir al seu ritme, seguint el guió o no, però a l’hora dels comentaris sí que cal seguir-lo! I així evitem spoilers.
- Dinamitzant el grup amb preguntes per al grup o frases del llibre que creieu que es poden comentar.
- El dia que s’acaba el llibre demanar opinions i altres recomanacions de llibres.
- Fer una activitat final presencial o virtual amb els participants. Aquesta part és opcional.
- Per ajudar-vos a organitzar una lectura conjunta no dubteu en contactar amb mi a mminguet@periodistes.org